ZÁVISŤ
Závisť je jednou z najnezmyselnejších a najbolestnejších nerestí.
V
konečnom dôsledku môže výrazne ovplyvniť zdravotný stav závidiaceho i
závideného. Závidiaci sa zožiera od závisti a závidený trpí zlobou závidiacich.
Korene
závisti ležia v našej minulosti.
Od skorého detstva sme neustále
porovnávaní s inými. Naša hodnota sa meria podľa toho, či sme
bystrejší, krajší, silnejší
alebo úspešnejší
ako naši rovesníci. Toto porovnávanie je tak silno vtkané do našich osobností,
že akosi automaticky začneme podľa neho reagovať vždy, keď vidíme, že nás niekto
v niečom predčí; keď je v niečom lepší, než my.
Zdroj :
http://www.upc.uniba.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=394:16-zavist-nepr-lasky&catid=68:uvahy-o-laske-05-06&Itemid=124
Závisť - latinsky -
invidia, čo znamená - pozerať so zlým úmyslom. Je to
jedna z ľudských emócií, ktorá spočíva v túžbe po niečom, čo
nemáme, ale čo má niekto iný. Závistlivý človek sa snaží
získať predmet tejto túžby často i za cenu zavrhnutiahodných
činov.
Závisť je v náboženstve považovaná
za hriech. Katolíci
ju považuje za jeden zo
siedmich hlavných hriechov.
V knihe Exodus (20,17) sa
píše :
"Nepožiadaš dom svojho
blížneho, ani nepožiadaš manželku svojho blížneho, ani jeho sluhu, ani jeho
slúžku, ani vola, ani osla, ani nič, čo je tvojho blížneho!"
Prečítajte si :
Vyberám z článkov iných autorov :
"Ak sme vyrovnaní, spokojní a vo svojom živote
šťastní, nepotrebujeme závidieť iným ľuďom. A ak skutočne niekomu závidíme
niečo, čo nemáme, mali by sme sa daným človekom skôr inšpirovať. Ak nahradíme
totiž závisť obdivom, môžeme dosiahnuť vcelku veľké veci. Ak budeme na sebe
pracovať, a pritom nezabudneme na slušnosť a dobré spôsoby, určite dokážeme
viac, ako keď sa budeme dusiť a trápiť závisťou k niekomu".
-
http://tvnoviny.sk/zeny/top-tema/zavist-a-nenavist-preco-nas-nicia.html
Slovo
č.5/2007
O
SPOLOČNOSTI / Marta Moravčíková
Zloba, závisť, zášť
|
...ty
ať pominou... Pamätáte sa ešte? Ibaže nepominuli. Naopak, zosilneli
a prehlbujú sa. A tí, ktorí ich ustavične kŕmia osočovaním každého, kto
im podľa nich stojí v ceste za vytýčeným cieľom, sa obyčajne majú oveľa
lepšie ako poctivci alebo žičlivci, ktorým nejde len o vlastný prospech.
Napokon ako vždy. A ako vždy sú nevraživosť až nenávisť v nás pre
mnohých priam pracovnou metódou. A žiaľ, metódou v tom najhoršom zmysle
slova rentabilnou. Jej prostredníctvom sa totiž dá aj za cenu
pošliapania každého, kto zavadzia, dostať k vytýčenému cieľu. Teda k
moci. Inými slovami k peniazom – a cez ne k moci ešte neobmedzenejšej.
Táto kombinácia sa, najmä slabochom, usilujúcim sa byť v každej dobe, za
každého režimu súčasťou šíku tých, čo práve vládnu, nikdy nepreje.
Nečudo. Zloba, závisť a zášť vyvolávajú medzi ľuďmi nielen horkosť, ale
aj rozbroje, ktorými slabosi mocnejú. Lebo s ľuďmi, ktorí sú zahltení
konfliktmi, možno pokojne manipulovať bez obáv, že si to všimnú, ba že
sa nebodaj začnú búriť. Zarážajúce je, že sa tomu nielenže nepokúšame
zabrániť, ale akoby sme to ticho posväcovali.
Ba neraz to ešte aj výdatne podnecujeme. Akoby vo viere, že na takomto
podhubí, po chrbtoch druhých, sa raz podarí dostať na podenkový vrchol
spoločenského, no predovšetkým materiálneho rebríčka aj nám.
Až na niekoľko výnimiek charakterizuje systematické požieranie vlastného
druhu iba ľudí. Aj keď sa v súčasnosti z „kotlíkového“ kanibalizmu
„skultivovalo“ na snahu ublížiť, zadupať, existenčne či inak zničiť. A
len veľmi zriedkavo v sebaobrane. V niektorých slovníkoch sa pri výraze
antropofágia, teda ľudožrútstvo, uvádza, že nikdy, ani v čase
prechodného nedostatku, nebolo súčasťou pravidelnej obživy. Bývalo len
rituálne a príležitostné. Alebo kultové. Lenže súčasné usporiadanie a
fungovanie sveta i vzťahy medzi ľuďmi tento dávny poznatok v istom
zmysle spochybňujú. Lebo aj keď v prenesenom význame je v konečnom
dôsledku výsledkom pôsobenia súčasného „nekotlíkového“, zato podobne
smrtiaceho ľudožrútstva likvidácia tých druhých. A nie iba
príležitostná. Žiaľ, prefíkaná nekorektnosť, zavádzanie, manipulácia s
faktami, vytŕhanie z kontextu, negativizovanie až popieranie všetkého,
čo robia tí druhí, sa ukazujú ako veľmi účinné prostriedky na
odstránenie protivníkov. Ba práve tie sú v súčasnosti akceptované ako
legitímne, ak nie priam čestné. Navyše, čo je asi najnebezpečnejšie, sa
vo vedomí spoločnosti zakoreňujú ako štandardné. |
Zdroj článku :
http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?cislo=&id=14906&rnd=0,726415