Ľudský hlas ako hudobný nástroj
Prechádzaním vzduchu z pľúc cez hlasivky, ktoré rozkmitá, vzniká zvuk. Potom je zosilnený „rezonančnými“ dutinami – ústnou a nosohltanovou. Významnú úlohu pri výslednej forme zvuku majú ešte pery, jazyk, zuby, …
Pri speve sa ľudský hlas stáva hudobným nástrojom, pretože človek ním dokáže vytvárať hudobné zvuky – tóny aspievať.
Ženské a detské hlasy:
1.Soprán je najvyšší spevný hlas. Mužský hlas spieva soprán falzetom.
Lyrický – sladký, precítený, pôvabný (napr. Benackova Gabriela – Rusalka - Dvořákova
Dramatický – plný a citový (Tristan a Isolda: Isolda od R. Wagnera),
Koloratúrny – ľahký, vysoký a pohyblivý (Mozartova Čarovná flauta: Kráľovná noci),
Subretný – sladký a ľahký v operetách a komédiách (Weberov Čarostrelec: Anička).
2. Alt je najnižší ženský alebo detský hlas (medzi sopránom a altom je ešte stredný mezzosoprán). V opere je využívaný menej. Má menej výraznú a temnú, niekedy až záhadnú farbu, napr. Azucena v opere Giuseppe Verdiho Trubadúr.
Mužské hlasy:
1.Tenor je vysoký mužský hlas.
Lyrický tenor – je ľahký, jemný, lyrický (Čarovná flauta: Tamino),
Hrdinský tenor – je ťažký a heroický s výraznými nižšími tónmi a trochu sa môže podobať barytonu (Tristan a Isolda: Tristan),
Tenor buffo – je obratný a pohyblivý a využíva sa pre komické úlohy (opera buffa – komická opera, napr. Únos zo Serailu: úloha Pedrilla).
2. Barytón je stredný mužský hlas.
Lyrický barytón – ľahký a pohyblivý (napr. Barbier zo Sevilly: Figaro),
Hrdinský barytón – ťažký a silný s výraznými hlbokými tónmi (Aida: Amonasro),
Charakterný (charakterový) barytón – výrazový a plastický (Fidelio: Pizzaro).
Existuje tiež tzv. basbarytón s výraznými hlabokými tónmi.
2. Bas je najnižší mužský hlas, využíva sa v opere i v speváckych súboroch.
Charakterný bas (charakterový) (napr. Alfonso v Così fan tutte),
Seriózny bas (napr. Sarastro v Kúzelnej flaute),
Bas buffo (v komických úlohách) (napr. Osmin v Únose zo serailu).
Príklady aj s odkazmi:
Soprán
- Anna Netrebko – Rusalka (Dvořák)
- Benackova Gabriela – Rusalka
- Montserrat Caballé „Carmen“ (Mezzosoprán)
Alt
- Megan Callahan Ária Oľgy (Eugene Onegin)
- Martha Sotiriou Olga’s Aria (Eugene Onegin) – koncertná verzia
Tenor
- O‘ Sole Mio – Carreras – Domingo – Pavarotti – Los Angeles 1994… Emozionare Scherzando…
- Gejza Dusík – Pieseň o rodnej zemi (spev Peter Dvorský)
Barytón
- Bizet: Carmen-Toreador song – Laurent Naouri
- Asociácia náročného diváka a Martin Babjak – Jaj cica
Bas
- Prince Gremin’s aria – Eugene Onegin (Mikhail Petrenko) (Ivan Zvarík)
- Ondrej Malachovský, Eugen Suchoň: Krútňava, monológ Štelinu z 2. obrazu