SÚBOR pamäťových HIER :
1. Slovná zásobáreň
Pomôcky:
papiere, perá
Zameranie:
rozvoj
slovnej zásoby, myslenia
Popis hry:
Vedúci hry povie jedno slovo (dvoj až trojslabičné). Na znamenie hráči začnú
písať päť ľubovoľných slov začínajúcich na každú hlásku daného slova. Napr.
slovo "pole" - prvých päť slov bude na hlásku "p", druhých päť slov na
hlásku "o", tretích na hlásku "l" a posledných päť na hlásku "e". Odmeníme
hráčov, ktorí v
časovom limite splnia úlohu bez chýb.
Pravidlá:
Určiť časový limit na splnenie úlohy.
2. Čo sa zmenilo?
Zameranie: rozvoj pozornosti, precvičenie pamäti
Popis
hry:
Vedúci postaví
jedného z hráčov pred skupinku ostatných hráčov, ktorí sú voľne rozptýlení.
Vybraného hráča vyzve, aby si zapamätal postavenie hráčov v skupinke. Potom ho
obráti chrbtom a zmení postavenie niektorých hráčov. Napr. niektorému dá ruku do
predpaženia, ďalšieho do drepu, inému predkloní hlavu atď. Keď je zmena urobená,
hráč sa obráti a má uhádnuť uskutočnené zmeny polôh. Vedúci povie hádajúcemu
hráčovi počet uskutočnených zmien. Hráč háda v určenom časovom limite a získava
toľko bodov, koľko zmien určil správne. Vedúci hráčov postupne vystrieda.
Vyhráva hráč, ktorý získal najviac bodov.
Pravidlá:
Určiť počet uskutočnených zmien - pre každého rovnaký.
Určiť časový limit hľadania zmien.
Pri rovnakom počte bodov vedúci hru opakuje len pre týchto hráčov.
3. Čo znamená moje číslo?
Počet hráčov:
8 - 15
Pomôcky:
očíslované
papieriky, škatuľa, alebo čiapka a pod.
Zameranie:
rozvoj
reakčnej rýchlosti v myslení, slovnej zásoby
Popis hry:
Hráči sedia v kruhu a v strede sú v krabici čísla. Hráči si postupne ťahajú
papieriky a vtipne odpovedajú na vytiahnuté číslo. Na začiatku hry vedúci určí,
či v odpovedi hráč použije číslovku, alebo odpovie vetou bez vytiahnutej
číslovky. Napr. ak hráč vytiahne číslo "5" odpovie: "Na jednej ruke mám päť
prstov", alebo "Na jednej ruke mám toľko prstov".
Pravidlá:
Hráči musia reagovať okamžite. Ak zaváhajú, alebo nesprávne odpovedia,
vypadávajú z hry, alebo - druhá alternatíva - dávajú zálohy.
Rozsah čísel treba určiť podľa schopností hráčov.
4. Čudný príbeh
Pomôcky:
dlhší pásik bieleho papiera
(30 x 10 cm), ceruzka alebo pero
Zameranie:
rozvoj
fantázie, tvorivého myslenia
Popis hry:
Hrá sa pri stole. Prvý hráč začne stručne opisovať voľne vybraný príbeh.
Potom zahne papier tak, že vidno len poslednú vetu príbehu a podá papier svojmu
susedovi. Ten nadväzuje na myšlienku vyjadrenú v poslednej vete, zahne papier
tak, aby bolo vidieť len poslednú vetu a podá ďalšiemu hráčovi. V hre sa
pokračuje, pokiaľ sa nevystriedajú všetci hráči. Nakoniec vedúci prečíta nahlas
celý text. Hra je veľmi zábavná a vtipná.
Pravidlá:
Dodržiavať anonymitu pri odovzdávaní textu.
Upozorniť hráčov na čitateľné písmo.
5. Kde je prsteň?
Počet hráčov:
na jeden kruh 12 - 14 hráčov
Pomôcky:
povrázok,
prsteň
Zameranie:
rozvoj
pozornosti
Popis hry:
Na povrázok
navlečieme prsteň a konce zviažeme, čím sme dostali kruh. Hráči si sadnú, alebo
sa postavia do kruhu a do obidvoch rúk si vezmú povrázok tak, že chrbty rúk sú
obrátené dohora. Jeden hrá v kruhu. Na obvode si hráči posúvajú
ruky po povrázku na jednu i na druhú stranu tak, akoby si podávali prsteň. Hráč
v strede ich pozoruje a snaží sa uhádnuť, kde sa prsteň nachádza. U koho prsteň
objaví, ide do stredu.
Pravidlá:
Prsteň nesmie držať jeden hráč, musia ho stále posúvať dookola.
Stredný hráč - hádajúci - dotknutím ruky hráča v kruhu označuje miesto, kde si
myslí, že je prsteň.
Hráči v kruhu musia stáť, resp. sedieť v takej vzdialenosti
od seba, aby si mohli prsteň podávať (nie moc ďaleko, ale ani blízko).
ZDROJ : autor Ivana Michalka zo stránky : http://www.turistikaonline.sk/index.php?m=102&id=184
Hráč pošepká vymyslený príbeh niekomu druhému. Táto osoba šeptom porozpráva
tento príbeh tretej osobe atď., až kým ju nepočujú všetci. Posledná osoba, ktorá
príbeh počula, ho porozpráva nahlas, čo najpresnejšie opakujúc, čo počula. Vtip
spočíva v tom, že pri prerozprávaní rovnakého príbehu viacerými osobami sa
niektoré veci z príbehu vytratia, iné pribudnú alebo sa úplne pozmenia, a
výsledný príbeh určite vyvolá v aute kopec smiechu a dobrú náladu.
HRY cestou V AUTE:
9. Hra na pamäť
Prvý hráč povie „A ako...“ a doplní slovo začínajúce sa na A, napríklad „auto“.
Druhý hráč pokračuje písmenom B, napr. „býk“, ale pred písmenom B musí
zopakovať to, čo povedala osoba pred ním. Čiže ten, kto je na rade pri písmene
D, povie napr. „A ako auto, B ako býk, C ako cencúľ, D ako dom.“ Ako bude hra
pokračovať, bude stále náročnejšie zapamätať si predchádzajúce slová. S mladšími
deťmi sa môžete dohodnúť, že im pomôžete so začiatočným písmenom, ono doplní iba
slovo.
10. Hra s
pesničkami
Jedna osoba začne spievať melódiu niektorej známej pesničky a ostatní sa snažia
čo najrýchlejšie uhádnuť, ktorá pesnička to je. Kto to zistí prvý, vyhráva a
môže spievať ďalšiu pesničku.
11. Hľadaj tajné miesto
1. hráč sa pozrie na cestnú mapu a nájde na nej malé mesto, dedinku, rieku a pod.
Môže v súvislosti s týmto miestom porozprávať nejaký vymyslený tajomný príbeh
alebo legendu. 2. hráč musí toto tajné miesto nájsť na mape za dohodnutý časový
limit. Potom zadáva tajné miesto dieťa a háda rodič. Príbeh môže obsahovať i
ďalšie dva-tri názvy, ktoré postupne privedú hľadajúceho k cieľu.
12. Hádaj, na čo myslím
1. hráč myslí na nejakú vec, človeka či zviera.2.hráč mu dáva otázky, na ktoré sa
dá odpovedať áno alebo nie. Napríklad „Je to na jedenie?“, „Potrebujeme to každý
deň?“ a pod. Po správnej odpovedi sa vymeníte. So starším dieťaťom sa môžete
dohodnúť na počte otázok (napríklad 15) alebo časovom limite, za ktorý treba
uhádnuť, na čo ten druhý myslí.
Na zábavnú cestu autom |
Kto to zbadá prvý?
Hráč, ktorý začína, si vymyslí nejaký predmet, ktorý možno uvidieť na ceste
alebo v krajine, ktorá sa mihá okolo. Kto tento predmet zbadá ako prvý, získava
bod a vyberá si nový predmet.
Šikovné prsty
Kto vie lúskať prstami? A kto dokáže vytvoriť prstami „V“ tak, že odtiahne
od seba prostredník a prstenník, pričom ostatné prsty spojí? Za každý trik s
prstami je jeden bod.
Pá, pá
Deti sa striedavo snažia prinútiť ľudí z okoloidúcich áut, aby im zakývali.
Ak sa to niekomu podarí, dostane bod.
Čo to je?
Do látkovej tašky nahádžte rôzne predmety ako cvičky, lesk na pery,
plyšového medvedíka, hrebeň... So zatvorenými očami si treba siahnuť do tašky a
uhádnuť, o aký predmet ide.
Bingo do auta
Každý hráč dostane 16 kariet, na ktorých stojí, čo má cestou objaviť: kravičku,
autobus, staré auto... Kto niečo z toho objaví ako prvý, povie to nahlas a
obráti dotyčnú kartu. Vyhráva ten, kto obratí všetky karty ako prvý.
Hra na abecedu
Jedna osoba si vyberie pravú stranu cesty, druhá ľavú. Každý hľadá písmená
abecedy, ktoré sa objavujú na reklamných a vývesných tabuliach na jeho strane
cesty. Cieľom hry je nájsť všetky písmená abecedy v poradí od A po Z. Ten, kto
to dokáže prvý, vyhráva.
Inšpekcia tašky
„Detektív“ preskúma obsah zvolenej tašky. Má 2 minúty, aby si všetko
zapamätal. Potom musí zavrieť oči a niekto z tašky odstráni jeden predmet. Hráč
môže otvoriť oči a pozrieť sa do tašky. Jeho úlohou je teraz uhádnuť, čo v taške
chýba. Ak sa mu to podarí, získava bod a na rade je ďalší hráč.
Kilometrix
S poslednou hláskou treba vytvoriť nové slovo, až kým nevznikne dlhokánske
slovo: napríklad Auto – tona – násobilka – karate až nakoniec vznikne „autonásobilkarate“.
Cieľom je na seba nahromadiť desať hlások a bez chyby ich správne vysloviť.
Honba na písmenká
Jeden hráč povie nahlas číslo na poznávacej značke predbiehajúceho
automobilu, napríklad BA – 267 – NL. Akú vetu v sebe skrývajú jednotlivé
písmená? Napríklad: „Babičkina andulka nevie lietať“. Pre šampiónov? Vo vete sa
musí vždy nachádzať zviera alebo povolanie.
Dovolenkové „Dalli-Dalli“
Čo potrebujeme pri kempovaní? Nasleduje „Dalli-Dalli“ a hráč má 60 sekúnd na to,
aby vymenoval čo najviac pojmov. Za každú správnu odpoveď je jeden bod.